svenska dagbladets åsikt om the last song

Här kan ni läsa vad svenska dagbladet skriver om the last song:

Sjuttonårige Ronnie har tänt rejält snett på sin pappa, en fd pianist, efter föräldrarnas skilsmässa. Hon har inte velat ha kontakt med honom på länge men visat sin sorg genom att strula i skolan och vara allmänt tjurig och svartklädd. Den kloka modern bestämmer att Ronnie ska tillbringa sommaren med pappan i hans hus vid havet i Georgia tillsammans med hennes lillebror. Några spännande sköldpaddsägg på stranden och en hunkig men känslig kille vid namn Will underlättar för far och dotter att försöka finna varandra igen.


Äppelkäcka ”Hannah Montana”-stjärnan Miley Cyrus är verkligen inte särskilt trovärdig som deppig emotjej (och övertygar inte som en kommande vuxenstjärna). Greg Kinnear, som spelar pappan, är inte heller världens mest karismatiske man. Men ”The last song” blir ändå – bitvis – ett ganska fint litet drama om besvikna barn och föräldrar som har svårt att förklara varför de utsatt sina älsklingar för så mycket sorg


Den som väntar sig något lätt och klämmigt blir förmodligen besviken, för regissören Robinson – som baserat filmen på en bok av bästsäljande Nicholas Spark – vill vrida på tårkranar snarare än att stretcha skrattmuskler.

Om man vill förstå den stora skillnaden mellan amerikanskt och europeiskt filmberättande kan man med fördel studera ”The last song”. Amerikaner förstår sällan, om de inte är mycket indie, att less is moore. De är usla på vanliga, hyggliga vardags­dramer (Europas bästa gren) och bara måste fläska på med alla stora känslor på en och samma gång. Det finns helt enkelt ingen måtta på den dramatik som travas ovanpå det helt tillräckliga far–dotter-dramat i en film som ”The last song”. Därmed inte sagt att den inte fyller sitt syfte som känslokramande drama i attraktivt slitna beach-miljöer. Men den är för mycket, alldeles för mycket.

Håller ni som sett filmen med eller vad har ni att säga?


Kommentarer
Postat av: Matilda

Jag tycker filmen var den bästa filmen jag någonsin sett. Metro gav den bara en 1 men den är så huimla mycket bättre.

2010-05-08 @ 15:01:11
URL: http://metrobloggen.se/mattisliv
Postat av: Anonym

Jag tycker den var bra men jag håller med om att det var lite överdrivet med drama ibland, typ mellan liám & miley. Fast jag håller inte alls med om att de spelar dåligt!

2010-05-08 @ 17:24:33
Postat av: sandra

Jag tyckte filmen var jätte bra!!! <3

2010-05-09 @ 10:37:34
Postat av: Celia

Hej. Jag har följt miley väldigt länge och jag älskar henne + hennes musik. Men jag tycker det är

hemskt att alla tycker att hon är så dåålig skådis BARA för att hon är med i hannah montana serierna. Hon är ju som mest känd dära eftersom man behöver väl börja sin karriär någonstans? Som många andra kända personer har börjat som disney t stjärnor. Jag såg filmer i förrgår på premiären och jag fick många gråtstunder, grät oavbrutet och skrattade väldigt mycket. Jag älskar miley och jag kommer alltid att göra det. Filmen får 10000/10000 av mig, haha. Men jag älskade den verkligen och jag tror att hon kommer att kunna komma långt i sin karriär, eftersom att hon verkligen försöker. Perfekt blogg för mig, tack så mkt! ;D<3

2010-05-09 @ 14:01:40
URL: http://cellacelia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0